Svar til Henrik

Forside Fora Medlemsforum Svar til Henrik

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Hej Henrik!

Tak for upload af filer (18. og 19. april 2021).
    Vi er ikke professionelle flagermuseksperter, men har dog arbejdet med bl.a. identifikation via spektre i nogle år.
    Vi er kommet frem til, at du helt sikkert har detekteret dværg og trold, og vi er ret sikre på, at du også har detekteret brun.
    I MYODAS-filen minder skrigenes form om dams skrig, men nogle af de frekvenser, man kan måle på skrigene, ligger lidt for højt til, at vi kan sige noget med sikkerhed.
    I PLEAUR-filen ligger de nævnte frekvenser omvendt en del for lavt i forhold til de forventede værdier for langøret (som også hedder brun langøre), så her er vi noget i tvivl.

I NYCNOC_20210413_204545 har du detekteret en fugl – detektoren kan evt. være trigget af nogle overtoner i fuglens lyde.
    Eller måske er minimumsfrekvensen sat for lavt? (15-16 kHz er ofte passende)

(På alle 6 filer er der støj ved 5-6 kHz, så måske har du en uønsket støjkilde)

Venlig hilsen
    Andreas, Poul Erik og Peter.

Hej Andreas, Poul Erik og Peter.
    Mange tak for jeres vurdering! Det er virkelig spændende. Jeg må ud og få nogle bedre optagelser – især kunne det da være dejligt med en Damflagermus. Jeg blev opmærksom på flagermusene, da nogen “ved et uheld” fjernede nogle meget gamle Rødel langs Sønderup å, og jeg har hørt, at de var kendte for at huse flagermus. Derfor har jeg sat mig for at dokumentere udbredelsen i området. Jeg har også sat en Schwegler kasse op. Jeg har nogle flere optagelser, som detektoren mener er Sydflagermus og Langøret flagermus, som jeg håber I vil lytte til. Støjen på optagelser kan være mobilens højttaler, og I har ret i, at jeg bør hæve minimumsfrekevensen. Igen, tak for hjælpen!
    Dbh Henrik

Hej Henrik!

Syd-eller-brun_20210419_225859:
    For mig peger spektret ikke entydigt på hverken syd eller brun eller en tredje art.

Langoeret-eller-brun_20210420_211706:
    Det er en dværg. Den laver dels nogle sociale lyde, dels nogle orienteringskald. De sidste ligger typisk omkring 55 kHz, mens de første ligger meget lavere og får app’en til at tro, at det f. eks. kan være brun langøre eller brun.

Vandflagermus_20210423_214427:
    Ja, det kan godt være vand, for nogle af kaldene ser ud til at have s-form, og den lydmæssigt stærkeste del af kaldene ligger i 40’erne (kHz).

Hvis du ønsker at bruge filerne til dokumentation, skal du nok regne med at møde et krav om gode lydoptagelser og helst flere for hver art.
    I File list har jeg uploadet en sammenligning af to af dine filer fra 13/4, så du kan se, hvad “gode” kan gå på.

Venlig hilsen
    Peter.

Ok, tak Peter. Vh Henrik

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.